úterý 13. října 2009

Týden s TAEL ROM

Jelikož v poslední době NRG jehož Energy ROM jsem si oblíbil polevil v publikování nových verzí ROM pro Touch PRO/Diamond rozhodl jsem se pro aktualizaci svého Touch PRO alternativní ROM, vybral jsem TAEL ROM vypadající nejslibněji. Týden jsem ji testoval a zde jsou mé postřehy. Pro lepší přiblížení budu porovnávat EnergyROM 3.0 Genesis WM6.5 Build 23016 se kterou jsem měl velice dobré zkušenosti po všech stránkách a aktuální TAEL ROM WM6.5 Build 23420

Verze OS
TAEL ROM využívá jeden z posledních buildů WM6.5 s upraveným grafickým prostředím (užší taskbar a rozšířeným prostorem pro softwarová tlačítka + včetně nového menu a aktuální TF3D2.1
EnergyROM používá starší build, který zmíněná vylepšení neobsahuje, to by se dalo brát jako jeho mínus. Stejně jako předchozí ROM obsahuje i aktuální TF3D2.1
Volná paměť
V tomto ohledu mě velice překvapila TAEL ROM, ta při zapnutém žroutu paměti TF3D2.1 nabízí po spuštění telefonu stále 50% volné paměti a při zapnutém Titanium dokonce 65% což považuji za skvělý výsledek!
Oproti tomu EnregyROM nabídne po spuštění pouhých 35% paměti při zapnutém TF3D2.1 a 50% při zapnutém Titanium. Opět další mínus pro EnergyROM
Softwarová vybavenost
TAEL ROM zrovna neoplývá předinstalovaným sw, ale také na tom není nejhůře, obsahuje předinstalovanou novou Operu 9.7(lze odinstalovat a nahradit 9.5), CorePlayer, Facebook, Palringo IM, WiFI AP, Showcase tím víceméně konší výčet aplikací navíc. A právě po této stránce jsem u ROM dosti zklamán. Opera 9.7 opsahující novou funkci rychlého načítání sránek je vskutku rychlá, pokud však potřebujete najít cokoliv přes vyhledávač, abyste se dostaly k výsledku je nutné adresu požadované stránky - např. pro stahování souboru zadat přímo do adresy. CorePlayer je dobrý přehrávač avšak je poměrně pomalý a náročný na systémové prostředky. Opět je to spíše jen pozlátko. WiFi AP je pěkná věc ale asi ho málokdo využije no a konečně Showcase, asi jsem již příliž rozmazlen originálním task manažerem HTC. Na Showcase si prostě nedokážu zvyknout...
Co se týká EnergyROM, je výčet předinstalovaného SW opravdu velký a co se týká zmíněných programů u TAEL ROM, Opera 9.5 je mi stále bližší a TCPIP player(starší verze CorePlayer) je svižnější a méně náročný, a dalších dobrých aplikací je zde mnohem více. Také musím pochálit systematičtější rozdělení programů v adresářích nabídky Start oproti TAEL ROM. V tomto směru vítězí EnergyROM
Kompatibilita a bugy
V kompatibilitě a bugách jsem narazil asi na největší problémy u TAEL ROM! Ačkoliv jsem nastavil automatické odpojení datového připojení, to zůstává ve většině případech aktivní do manuálního vypnutí. (nastavení jsem zkoušel jak tweaky tak manuálně v registrech) Další problém nastl u mého oblíbeného Meteoservisu, který nelze na této ROM rozběhnout (buď jde o bug, nebo je to způsobeno tímto buildem WM6.5) Dalším nedostatkem který jsem nalezl je chyba mezi WVD (známý prográmek pro přehrávání streamů z různých servrů a jejich stahování do telefonu) a CorePlayer po vyslání požadavku z WVD na přehrání jakéhokoliv streamu přehratelného v CorePlayer při jeho spouštění celý telefon vždy zamrzne a pomůže pouze softreset. Předposlední problém, který bych rozhodně zmínil je adresář, při úpravě kontaktu se mi ve většině případech "kousl" musel jsem ho ukončit a znovu kontakt editovat. Editace tak vyšla na druhý až třetí pokus! A nakonec záhadný problém s HW klávesnicí, který se objevil po instalaci této ROM, občas při psaní přeskakuje Shift a CAPS Lock, takže psaní je poněkud nepraktické, když nevíte jaké písmeno budete vůbec psát. V dalších mnou používaných programech jsem na žádné větší problémy nenarazil.
U EnergyROM jsem v tomto ohledu doposud žádné větší problémy neměl a opět dávám plus pro tuto ROM
Závěr
Pokud chcete mít telefon s aktuální verzí OS WM a potrpíte si na ona "pozlátka" která přináší, je zřejmě TAEL ROM jednou z nejlepších voleb, časem snad budou nedostatky odstraněny.
Pokud Však chcete mít stabilní systém a ona "pozlátka" oželíte, raději využívejte EnergyROM, v době psaní tohoto příspěvku NRG konečně vydal další verzi své ROM "Photon" a já osobně se již těším až se opět k EnergyROM vrátím!

Žádné komentáře: